Hoe zeilen worden gemaakt

Kwaliteit, innovatie en service zijn de kernpunten in de bedrijfsvoering van Hyde Sails.

Een goed zeil begint met goed overleg tussen u en uw zeilmaker. Over de eigenschappen van uw boot, over de manier waarop u de zeilen bedient en waar een goed zeil voor u aan moet voldoen. Zeilt u wedstrijden? Bent u een toerzeiler? Gaat u in weer en wind het water op? Wilt u vooral comfortabel kunnen zeilen omdat uw krachten afnemen? Voor onze zeilmakers zijn dit stuk voor stuk zaken die er toe doen bij het kiezen en ontwerpen van nieuwe zeilen.

Als u besluit met ons in zee te gaan, wordt uw boot door uw zeilmaker zorgvuldig gemeten. Het ontwerp van het zeil, de doekkeuze en de afleveringsvoorwaarden worden met u besproken en in een opdrachtbevestiging vastgelegd.

Vervolgens wordt het ontwerp van uw zeil voorgelegd aan de ontwerpers van Hyde Sails, die het ontwerp definitief uitwerken en zorg dragen voor het starten van de productie van het zeil in onze zeilmakerij in Cebu.

de materialen

Een goed zeil komt tot stand uit goed overleg, een goed ontwerp en de juiste materialen.

Materialen die passen bij het soort zeil dat wordt gemaakt en het gebruik waarvoor het is bedoeld. 

De keuze van goede doeksoorten en de bevoorrading van de zeilmakerij is een belangrijk onderdeel in de productie dat uiterste precisie vergt van de verantwoordelijke medewerker. Hyde Sails maakt een grote diversiteit aan zeilen en heeft een even grote diversiteit aan materialen op voorraad, waarbij naast diversiteit ook de hoeveelheid voorraden om goed management vraagt. Voor uw nieuwe zeil wordt - zodra het zeil in productie gaat - al het benodigde materiaal gesorteerd om iedere volgende stap systematisch uit te kunnen voeren. Bedrijfsleider Ian Flanders:

We hebben zo ongeveer het volledige assortiment aan doeksoorten van onze leveranciers op voorraad, waardoor we snel op de behoeften van onze klanten kunnen inspelen. In mijn 24 jaar ervaring bij Hyde Sails heb ik veel geleerd en één moeilijk aspect om naadloos aan de behoeften van de klanten te voldoen, is het kunnen voorspellen wat zij willen en op welk moment. Omdat we één van de grootste centrale zeilmakerijen ter wereld zijn met een zeer hoge standaard en als enige de mogelijkheid hebben om duizenden keren achtereen een volkomen identiek zeil te maken, zijn wij als zeilenproducent niet alleen de eerste keus voor wereldmerken zoals bijv. Laser en RS, voor wie wij produceren onder hun merknaam, maar ook voor onze distributeurs die de specifieke wensen van de klant geraliseerd wil zien. Door een nauwe samenwerking met al onze leveranciers kunnen wij garanderen dat de benodigde materialen vrijwel altijd aanwezig zijn en wij orders conform het ontwerp zo snel mogelijk uitvoeren.”

Hyde Sails test alle doeksoorten bij aankomst om vast te stellen of ze voldoen aan de opgegeven rekspecificaties. Voor dit doel wordt een Instron test apparaat gebruikt. Hyde behoort tot een kleine elite van zeilmakers die in het bezit is van deze apparatuur. 

snijden

Voor het vormgeven van het zeil wordt het doek in de juiste banen, of de juiste vorm gesneden. Een zeer arbeidsintensief onderdeel in het maken van het zeil. Hiervoor gebruikt de zeilmakerij drie computer gestuurde snijmachines; twee lasercutters en een “pizza-mes” snijmachine, die - zoals de naam al doet vermoeden-  een draaiend rond mes heeft om het doek te snijden, het welk Kevlar en Koolstof met een grotere precisie snijdt dan een laser cutter. De snijmachines werken op een vacuüm tafel die het doek stevig op zijn plaats houdt voor een nauwkeurig resultaat. Het doek wordt op de snijtafel gelegd en vlak gestreken, waarna de vacuüm pomp wordt ingeschakeld. Vervolgens wordt via het computerscherm het ontwerp van het zeil gekozen. Dit ontwerp is in een eerder stadium al ontleed in baantjes met de juiste coupe, die met elkaar het juiste model vormen. De banen zijn zo gekozen dat ze - eenmaal in het zeil - optimaal met zo min mogelijk vervorming de op het zeil uitgeoefende krachten kunnen opvangen. Vervolgens worden deze banen “genest”. (zo voordelig mogelijk uit de stof gelegd, maar zonder compromissen aan de sterkte van het betreffende doek in de schering- of inslag richting) De snijmachine produceert nauwkeurig de banen in het gekozen model, rekening houdend met de zomen die er op afgetekend worden, evenals de positie van latten, trimstrepen en de positie van de reven en reefknuttels. Tenslotte worden de banen genummerd.

Niet alleen de banen, maar ook de versterkingen worden individueel op deze wijze voor ieder zeil van het juiste materiaal in de juiste vorm, grootte en opbouw gesneden. Deze delen worden allemaal genummerd. Bij een Clipper spinnaker bijvoorbeeld, bestaat alleen het zeil al uit 184 delen, dit nog los van de hoekverstevigingen. Het snijden van een dergelijk zeil kost gemiddeld 16 uur!

stikken van het zeil

Elk zeil wordt volgens een vaste volgorde in elkaar gezet en voor ieder zeil wordt een specifieke werkwijze gehanteerd. Bij het stikken van het zeil speelt de grootte van het zeil en de te verwachten belasting een belangrijke rol. Doorgaans wordt gekozen voor het tri-motion stiksel voor het stikken van de banen van het zeil. Tri-motion stiksel is sterker dan een normale zigzag-steek en zorgt voor een mooie gladde afwerking die het mogelijk gaan rimpelen van de naden voorkomt. De normale zigzag-steek wordt wel gebruikt om verstevigingen vast te zetten. Een rechtuit stiksel wordt hooguit gebruikt om een lijkentouw vast te zetten.

het plakken van de naden

De naden-plakker voegt de banen samen om het zeil te kunnen vormen, waarvoor zij of hij een dubbelzijdig tape gebruikt. Door de ontwikkeling van kwalitatief hoogwaardige tapes, zijn deze tegenwoordig nog nauwelijks gevoelig voor “het weer”. Het plakken van de naden vindt plaats in verschillende stadia van de productie van het zeil en zorgt er voor dat verstevigingen of banen in elkaar gezet en op hun plaats gehouden kunnen worden tijdens het stikken. Bij grote zeilen worden de naden vanwege het volume rechtstreeks gestikt. 

Na het plakken van de naden zit het zeil zelf in elkaar, waarna de maten worden gecontroleerd en de randen bijgesneden om genaaid te worden. Ook de lijken; inclusief het onderlijk en de breedte-maten worden gecontroleerd.

Hiertoe wordt het zeil in de lengte dubbel gevouwen met de zijlijken op elkaar. Vervolgens word het zeil geplooid waardoor de eerste 2 of 3 panels van de rand plat vastgepind kunnen worden. Een enorm lange buiglat wordt gebruikt om geplotte lijklijnen te “stroken”: ze in een vloeiende lijn door laten lopen. Hierdoor kunnen beide lijken in één keer worden bijgesneden. Voor het onderlijk wordt dezelfde procedure gevolgd.

Na deze voorbereidingen gaat het zeil naar de stikster voor het stikken van alle verstevigingen en lijken.

Nu is het zeil in principe klaar voor de afwerking. De afwerker plaatst de laatste onderdelen op het zeil, zoals ogen, ringen, leuvers, leech lijnen, leer enz.

logo's

Steeds vaker wordt gekozen voor het plaatsen van logo’s in de zeilen. Voor zakelijke doeleinden, sponsoring of om een persoonlijke toets aan het zeil te geven. Hyde Sails levert alle soorten logo’s uitgevoerd in zeefdruk, geschilderd, geappliceerd en geappliceerd met naden.( Bij grote logo’s die over de naden heen doorlopen)

Voorafgaand aan het printen van een logo, wordt het logo afgetekend. Afhankelijk van het soort logo gebruikt de ontwerper hierbij spuitfolie of plakt hij of zij het logo af met afplakband, waarna het ontwerp wordt geschilderd. Het schilderen gebeurt met sericol verf die steeds in lagen met de hand wordt opgebracht. Het opbrengen van het logo vergt ongeveer 8.5 uur, waarna het zeil wordt uitgelegd om te drogen.

de laatste controles

Voordat het zeil verzendklaar wordt gemaakt, vindt er eerst een controle plaats door de afdeling Kwaliteits Controle. Het zeil wordt volledig uitgelegd om het grondig na te lopen. Voor ieder ontwerp is er een lijst met controlepunten. De Kwaliteits Controleur kruipt letterlijk over het hele zeil, gaat de uitgevoerde stappen na en onderzoekt of alle specificaties verwerkt zijn. De Kwaliteits Controleur plakt ook de tell-tales en het Hyde Label in.

Nu gaat het goedgekeurde zeil naar de inpakkingsafdeling, waar de inpakkers het zeil op de paktafel leggen, vouwen, vastbinden met een zeilband, verpakken in folie en tot slot in een stevige kartonnen doos. Het zeil is nu klaar voor verzending.

VERVOER

De zeilen van Hyde Sails reizen meestal via Engeland met de wekelijkse luchtvracht, of maandelijks per zeecontainer. Aflevering per UPS rechtstreeks naar uw zeilmaker behoort ook tot de mogelijkheden. Voordat de zeilen de fabriek verlaten worden zij geaddresseerd aan het uiteindelijke afleveradres. Zodra de zeilen in Engeland arriveren, worden ze via het internationaal transportbedrijf Peters and May rechtstreeks naar uw zeilmaker gestuurd. Op deze manier worden de zeilen zo efficiënt mogelijk verzonden. 

De luchtvracht bijvoorbeeld, verlaat op vrijdag Cebu, komt de dinsdag daaropvolgend aan op Heathrow International Airpost en arriveert doorgaans op donderdag bij uw zeilmaker, die uw nieuwe zeil nogmaals grondig controleert. Precies op tijd om zijn zeilend bestaan in het weekend te laten beginnen!

Hiswa te Water 2018

Het is weer zover, van 5 tot en met 9 sept Hiswa te Water. Dé beurs voor iedere watersporter. HydeSails is ook van de partij. U vind ons op standnummer KB74. Voor een scherpe offerte of gewoon een goed gesprek.

More Info

Boot Dusseldorf 2018

Bezoek onze stand op Boot Dusseldorf

More Info

Uitnodiging

EXTREEM ZEILEN 3.0 – 18 februari 2017 – 14.00 tot ca.17.00 uur

Locatie: Restaurant MED Trattoria – Regatta Centrum Medemblik - Vooroever 3 – Medemblik

Na het grote succes van de HR Zeilen bijeenkomsten van voorgaande jaren nodigen wij u ook dit jaar graag uit in restaurant MED Trattoria in het Regatta Center in Medemblik.

More Info

Hoe zeilen worden gemaakt

VANAF HET EERSTE GESPREK MET UW ZEILMAKER TOT HET HIJSEN VAN UW NIEUWE ZEILEN

More Info

Winterkorting

De HISWA te Water was weer het startschot voor de traditionele winterkorting.

More Info

Clipper Around the World

Maandag 25 juli, Den Helder. Tussenstop Clipper Around the World.

Onder de aanmelders verloten wij 5 plaatsen op één van de oceaanracers. Van 9.00 tot 12.00 uur kunt u dan zelf ervaren hoe het is om op een 70-footer te varen. De gelukkigen worden door ons gebeld!

More Info

Boot Holland

Op 12 t/m 17 februari zijn we aanwezig op Boot Holland in Leeuwarden.

More Info

UITNODIGING

EXTREEM ZEILEN 2.0 – 13 februari 2016 – 14.00 tot ca.17.00 uur

Locatie: Restaurant MED Trattoria – Regatta Centrum Medemblik - Vooroever 3 – Medemblik

Na het grote succes van de HR Zeilen bijeenkomst van vorig jaar nodigen wij u ook dit jaar graag uit in restaurant MED Trattoria in het Regatta Center in Medemblik.

More Info

The Extra Half Knot

The two major factors which affect the performance of a sail are the designed shape and the material choice. Both have to be right to produce a world class sail. Hyde has worked closely with the major cloth manufacturers for many years.

More Info

Sail Cloth Explained

The two major factors which affect the performance of a sail are the designed shape and the material choice. Both have to be right to produce a world class sail. Hyde has worked closely with the major cloth manufacturers for many years.

More Info

Powered by Nuwave iBusiness